Elektrische fiets kooptips

Een elektrische fiets heeft meer onderdelen dan een normale stadsfiets waardoor er meer dingen zijn die kunnen verschillen en waar bij aanschaf op moet worden gelet. Hierna wordt op deze verschillen ingegaan en wordt zo mogelijk advies gegeven over de beste keuze.

Motor

Volgens de wet is de maximale wattage van een elektrische fiets 250. Voor de meeste fietsen geldt dat de motor deze maximale wattage heeft. Ondanks dit feit kunnen er wel kleine verschillen zijn wat betreft de mate van ondersteuning. Vooral de plaatsing van de motor heeft een grote invloed op de rijeigenschappen en het uiterlijk van de fiets. Een elektrische fiets is wat de motor betreft in te delen in drie groepen: voorwielmotor, achterwielmotor en middenmotor.

Voorwielmotor

Een voorwielmotor is meestal een relatief goedkope oplossing welke ook veel gebruikt wordt in ombouwsets. Dit type motor heeft weinig onderhoud nodig en is vrij stil in gebruik. Hoewel de motor minder kracht heeft dan een middenmotor, kan door het trekken van het voorwiel in bochten het gevoel ontstaan dat men de controle enigszins kwijt is.

Achterwielmotor

Van nerveus gedrag van het voorwiel is bij een motor in het achterwiel geen sprake waardoor het stuurgedrag beter is. Verder is dit type motor doorgaans de stilste van de drie. Wel heeft de achterwielmotor evenals de voorwielmotor minder vermogen dan de middenmotor. Ook moet deze motor worden gecombineerd met een derailleur die meer onderhoud vereist. In de meeste gevallen is er sprake van een open kettingkast. Schakelen kan alleen wanneer men fietst. Het vervangen van de achterband is bij deze motor lastiger dan bij de andere typen motoren.

Middenmotor

De aandrijving via de middenmotor voelt voor de meesten het prettigst aan doordat de kracht direct op de ketting wordt toegevoegd. Met deze motor heeft men meestal een stabiele fiets doordat het gewicht laag zit. De accu zit bij dit type motor meestal ook in het midden, iets boven de pedalen. De middenmotor is wel duurder dan de andere motoren en bij sommige motoren is geluid van de tandwielen enigszins hoorbaar. Het verwisselen van banden gaat gemakkelijk doordat de motor zich niet bij de wielen bevindt.

Sensoren

Op elektrische fietsen met automatische trapondersteuning zijn een trapkrachtsensor, een bewegingssensor of beide aanwezig.

De duurdere trapkrachtsensor geeft meer ondersteuning naarmate er meer kracht wordt gezet op de pedalen. Hierbij wordt rekening gehouden met de via het display ingestelde ondersteuningsstand. De bewegingssensor geeft ondersteuning wanneer beweging wordt gedetecteerd waarbij ook rekening wordt gehouden met de ingestelde stand. Beide systemen hebben hun sterke en zwakke kanten waardoor een combinatie van de twee systemen de beste oplossing is.

Bij een bewegingssensor zonder power assist functie kan wegrijden minder prettig zijn doordat de ondersteuning te laat op gang komt. Wanneer gestopt wordt met trappen valt de ondersteuning niet zo snel weg als bij de trapkrachtsensor. Wanneer wordt geremd valt de ondersteuning overigens wel direct weg door de extra sensoren bij de remmen. Volgens de wet moet de ondersteuning bij 25 km/h wegvallen. Meestal gaat dit bij duurdere fietsen geleidelijker dan bij goedkoperen fietsen.

Accu en actieradius

De accu is een belangrijk onderdeel van de e-bike. Aandachtspunten zijn onder meer het vermogen, de actieradius en de plaatsing van de accu.

Soorten

Moderne accu's zijn van het type Li-Ion, Li-Polymeer of lithium-ijzerfosfaat(LiFePO4). Deze soorten accu's hebben een grotere capaciteit per gewichtseenheid en minder nadelen dan de oudere lood-gel-accu, de Nikkel-Cadmium-Accu (NiCd) en de Nikkel-Metaal-Hydride (NiMh) accu.

Voor de NiCd accu geldt bijvoorbeeld dat deze erg slecht was voor het milieu (cadmium) en dat door gedeeltelijke ontladingen/opladingen de kwaliteit van de accu snel terug liep (geheugeneffect). Voor NiMh accu's geldt ze lijden aan zelfontlading en minder goed tegen extreme temperaturen bestand zijn, het geheugeneffect is minder groot dan bij NiCd accu's. Lithium Ion accu's mogen niet geheel ontladen worden. Elektronica zorgt ervoor dat het systeem wordt uitgeschakeld onder een bepaald niveau. Lithium Ion accu's lijden niet aan het geheugeneffect zodat ze altijd weer mogen worden opgeladen.

Alle type accu's zijn te gebruiken tussen ongeveer -20 graden Celsius en 45 graden Celsius. Echter voor Lithium Ion accu's geldt dat ze niet onder het vriespunt mogen worden opgeladen. Hoge temperaturen hebben voorts een negatieve invloed op de levensduur van een Lithium Ion accu.

Het nieuwste type accu is de LiFePo4 accu. Het grootste voordeel van deze accu is de langere levensduur doordat deze accu ongeveer 2000 keer opgeladen kan worden (voor andere accu's is dit ongeveer 500).

Capaciteit

Een accu met een hogere hoeveelheid energie (in Wattuur (Wh)) heeft een grotere actieradius waardoor er langer mee kan worden doorgefietst zonder de accu opnieuw te moeten opladen. Een accu met een grotere capaciteit kan behoorlijk veel duurder zijn dan een accu met een kleinere capaciteit. Welke accu voor u de beste is hangt vooral af van het soort gebruik dat u van de fiets gaat maken. Voor veel korte ritjes is een kleinere accu geschikt terwijl voor langere afstanden zonder laadpunten een accu met een grotere capaciteit een betere keuze is.

Locatie

Bij de meeste elektrische fietsen zit de accu onder de bagagedrager. Het voordeel hiervan is dat de accu gemakkelijk is mee te nemen, bijvoorbeeld om deze elders (bij een temperatuur boven nul) op te laden. Verder is de accu bij gebruik van fietstassen onzichtbaar. Voorts zijn er fietsen waarbij de accu tussen het zadel en de trappers is geplaatst of in het frame is weggewerkt. Een dergelijke plaatsing van de accu komt de stabiliteit van de fiets ten goede. Wanneer de accu in het frame is verwerkt kan deze echter niet worden meegenomen om op te laden. Ook is een reserve accu in dit geval geen optie.

Levensduur

De levensduur van Lithium Ion accu's is ongeveer 5 jaar, voor LiFePo4 accu's is dit ongeveer 10 jaar. Onder meer extreme temperaturen kunnen een negatieve invloed hebben op de levensduur van accu's. Als een lithium Ion accu voor langere tijd niet wordt gebruikt, kan deze het beste tot 40 procent worden opgeladen. Voor de levensduur is het sowieso beter dat de lithium Ion accu niet tot 100 procent wordt opgeladen.

Display

Met het display wordt de mate van ondersteuning ingesteld en in sommige gevallen wordt hiermee ook de verlichting bediend. Het belangrijkste verschil tussen displays is dat sommige afneembaar zijn en andere niet. Een elektrische fiets zonder display maakt de fiets minder aantrekkelijk voor diefstal.

Vergelijk elektrische fietsen van online fietsenwinkels.

Lees verder

ionicons-v5-f
Er zijn nog geen reacties.


inloggen